Members rides

10 september 2020, Presidenten

En fantastiskt fin höstkväll, min dotter Sandra och jag tog en kvällstur runt Horsikan

Det var första gången någon av oss var där men absolut inte sista, väldigt fin natur och härliga stigar, även om vi kom fel på slutet och fick träna på lite "push bike" för att komma tillbaka till parkeringen innan det blev mörkt.

Men som bonus fick vi en fin vy över Göteborg i skymningsljus

PS Nästa gång får vi ha mer tid så vi hinner att utforska lite mer DS

// Pajen & Sandra

Redo.....
Ska bara logga in på STRAVA
Secken fin da.....
Suprfina stigar
:-) :-)
Blir inte mycket bätter än så här......
Kvalitetstid.......
opps, solen börjar gå ner...
push bike pga fel väg tillbaka
Gbg i skymning en fin höstkväll

11-12 juli 2020, Anders Helstad

Tog med mig cykeln och åkte hem till barndomsbyn Österbymo i södra delen av Östergötland. Sammanstrålade där med kompis och lillbrorsan för att utforska de djupa trollskogarna i gränstrakterna mot Småland. Vi hade bokat rum på Ydre Bed & Breakfast, och då första kvällens tur blev inställd pga monsunliknande regn, kopplade vi istället av med några öl i det trevliga sällskapsrummet.

Dagen efter bjöd till största delen på sol, och vi tog två turer i närområdet med varierande resultat. Östgötaleden riktning österut mot Kisa visade sig dåligt använd och uppmärkt, och vi fann oss (tyvärr ganska vanligt) ståendes på hyggen och spejade efter markeringar som sågats ner och stigar som mejats sönder av skogsmaskiner. Sen kom regnet igen, och vi återvände skyndsamt och väldigt våta till härbärget.

Dagen efter var startpunkten Eksjö Camping. Härifrån tog vi Höglandsleden österut, som var väl använd och en blandning av trevliga stigar, mindre skogsvägar och grusväg. Efter 12km tog vi norrut på Anebyleden och fick en fostrande klättring upp på Skuruhatt, en av Smålands högsta punkter. Därifrån tog vi oss till den gamla banvallen efter Eksjö- Österbymo Järnväg, och vände tillbaka mot Eksjö. Kanske inte den mest utmanande MTB- cyklingen, men banvallen skiftade också mellan smal stig till grusväg samtidigt som det gick lätt utför, så vi kunde hålla högt tempo. En väldigt trevlig tur ändå som blev 3mil och kan rekommenderas om ni är i dessa trakter.

Vi stärkte oss med glass och kaffe på campingen innan vi gav oss på Eksjö CK’s XCO- bana Högefälle som ligger precis i närheten. 3,5km lång och 150höjdmeter säger det mesta, och vi blev rejält svettiga.

Det blev iaf ett par fina dagar med mycket cykling, och utan haverier eller blessyrer. Bara lite knäckande att mina cykelkamrater uppenbarligen tränat mer… De grisarna.

/Anders

20200712_01
20200712_03

4 augusti 2020, Stefan Andersson

Idre har en ganska utbyggd bikepark. Teknikpark med hopp och mindre banor. Längre banor från toppen på fjället till liftstationen. Mest hårt bankade kurvor och några tabletops i olika svårighetsgrader. Kvaliten på banorna är hög och det är grymt grepp i kurvorna.

Skönt med sittlift som snabbt tar dig upp till toppen.

Preparerade stigar på märkta leder går runt fjället. Delar av leden är bankade kurvor med riktigt snabba och svåra partier.

När jag körde var det fint väder och mycket barnfamiljer var ute i banorna, men det var mycket sällan trängsel och oftas kunde man få bra flyt.

Ca 250 kr för trailpass och liftkort för en dag.

Hyrde cykel på Idre fjäll och dom hade bra utbud av HT, FS, fatbike och El-mtb. Tänkte att det var dax att testa elassisterad cykling så det blev en Merida...ett tag. Ett elfel gjorde att den byttes snabbt mot en Scott Genius eRide.

Tre lägen, Eco, Trail och Boost. Ni fattar nog vad det innebär.

Cykeln var förvånande lätt att hantera trots ca 24 kg. Grymt att med lätthet kunna trampa upp för branta backar. Assistansen bryter ganska abrupt vid 25 km/h vilket är i underkant för att få flyt i snabba sektioner.

Fick ihop ca 5 timmar med mycket nerför, offpist och ca 20km runt fjället på Trail och Boost-läget. Det tog ca 40% av batteriet så det är gott om kraft.

Dagshyran var 700 kr och med 80 kr extra för fullface och ryggskydd.

Så en tusing totalt för en roligt dag!

Summerat: Idre har bra leder men kanske lite begränsat med svårare nivåer och annat än bankade kurvor. El-mtb var riktigt kul.

Hälsningar Stefan

20200804_105116
20200804_143143
20200804_112248
20200804_144530

3 augusti 2020, pajen

Motvinden har försvunnit, efter att ha slappat på stranden var det dags för en förmiddagstur till Glommen och beskåda Glumstenen, ett gamalt landmärke för sjöfarare

Härligt väder på fina stigar och en glass att styrka sig med innan det var dags att vända hemmåt igen

mvh / presidenten och barnbarnen

mmm rosa choklad
mot Digesgård igen

30 juli 2020, pajen

Väntan på att blåsten (motvinden) ska försvinna.

Kanske i morgon..........

mvh / presidenten och barnbarnen

25 juni 2020, pajen

Man får ta till dom små glädjeämnena i livet i dessa virustider.

Hade en fin kvällscykling med min dotter och barnbarn i Gbg.

Barnbarnet har fått en ny cykel en 24" Orbea och är stollt som en tupp över denna.

mvh / presidenten

8 juni 2020, pajen

Hittade en riktig Deep Shit bild i garaget när jag städade, denna är tagen efter MTB vättern tidigt 2000 tal, det hade i stort sett regnat hela våren fram till loppet genomfördes.

19 september 2019, President pajen

Började som en vanlig tur runt Tosseryd som övergick till en skit tur.

Det började bra med torra stigar och ett fantastiskt väder, vädret var bra hela turen men underlaget skiftade från torr stig till lerig mosse :-)

Detta var en riktig tur i DSMTB anda

Rengörningen av cykel och cyklist tog lika lång tid som turen, vi får se om vi kan toppa detta i Varberg w39

Rödmarkeringen är den leriga delen av turen
stigen varierade från blöt till ren lervälling
välförtjänt vila i solen
Hemma på fast mark igen

29 juli 2019, Stefan Andersson

Kinnekulle vandringsled 46 km från Hällekis camping.

Cyklister Matts, Stefan och gästen Bix.

Härligt väder och skönt tempo genom fantastisk naturmiljö. Bonus för bageri-caféet halvvägs med nybakat och presskaffe.