Events

NÄSTA KLUBBTRÄFF ?

Kan det bli i början på April ?

Ska ta några vändor till Rya åsar och se om jag kan hitta några bra rundor där

Vi kan i så fall starta vid presidentens bostad och avsluta på samma ställe med lite after bike

Tosseryds rundan med tre Gringos

5 augusti och inget regn, vad passar då bättre än att ta en sväng i leriga skogen.

Tre gringos Martin, Anders och pajen tog tillfället i akt och drog ut på en skitig tur.

Som vanligt blev det en fin dag, bra temp inget regn men massor av väta underifrån.

Synd att övriga medlemmar hade andra planer för denna dagen

Nationaldagsrunda hos Anders i Molla skogarna

Nationaldagen den 6 juni med solsken, kan det bli bättre förutsättningar för en DSMTB tur.

Dom tre musketörerna Anders, Martin och Pajen var givetvis med samt att vi denna gång var förstärkta med två nya "gringos", den ena var Anders grabb och den andra var Anders jobbarkompis.

Tyvärr så har jag glömt namnen på båda två :-( men ni kan se dom på diverse bilder så det är alltså sant vi var fler än tre personer på denna runda :-)

Anders hade tänkt ut en bra rutt med ett antal höjdmeter närmare bestämt 428m på hela turen

Längden var dryga 28 km som averkades på strax över 3 timmar, detta inluderade även ett bananstopp i bokskogen för att fylla på lite energi

För övrigt var det en blandad tur med både uppför och nedför, en bra mix av skogsstigar och lite mindre grusvägar

Tillbaka hos Anders så bjöd han på alkofri öl samt kaffe med hembakt rabarberpaj.

Han äter alltså inte bara äppelpaj.

Hur var då turen, alla höll med om att det var en väldigt fin och varierande tur och att det var kul att Anders hade lyckats övertala två "gringos" att hänga med denna dag.

Tack alla inblandade för en fin dag och hoppas att vi kan få till en ny tur inte allt för långt bort i framtiden.

Tosserydsrundan, första DMTB träffen 2023

30 april äntligen hade snön smällt och regnet slutat att vräka ner :-)

Dom tre musketörerna Anders H, Martin E och Pajen gav sig ut på en tur i Tosserydskogarna.

Vädret var fint om än lite blåsigt när vi startade från president bostaden, eftersom att det alltid startar med ett rejält motlut så var vi snabbt varma ikläderna.

Turen gick över sten och rötter bort mot Kyppered området och stigar av varierande kvalite, ett och annat surhål behövde också passeras.

När vi tyckte att vi fått nog och Anders hade pumpat sin småläckande bakdämpare en gång vände vi tillbaka mot president bostaden och hade årets första after bike med grillade

burgare och alkofri öl.

Under den uppsluppna after biken konstaterade vi att det var en bra dag och roligt att äntligen cykla ihop igen, upprymda av detta och den alkofria ölen bestämde vi att nästa träff blir hos Anders H och då hoppas vi på lite fler deltagare från DSMTB

Landvetter med delar av Vildmarksleden 22 oktober 2022

Sekken fin da de ble, tre av DSMTBs medlemmar mötte upp med ett leende på läpparna

Vädret var med oss lagom temp och inget nederbörd, blöta och skitiga blev vi ändå men detta kom nerifrån hela tiden.

Eftersom inte kartläsar Anders var med så fick vi lita på Martins lokalkännedom, detta funkade bra han hade prickat in en bra sträckning bland lerhål, hala rötter och stenar.

Detta resulterade i en vurpa per person, inga skador mer än ett lite stukat självförtroende

På sista bilden ser ni hur nära haveri jag var, upptäckte detta vid rengörning/kontroll efter körning

Stora Delsjörundan 11 september 2022

Första höstturen med DSMTB, normalt brukar detta bli en lerig och skitig tillställning.

Inte denna gången, efter en torr sommar så lyste leran med sin frånvaro det enda vi behövde brottas med var stenar och rötter samt en och annan spång.

Klas som inte synts till på länge dök upp som en joker och anmälde att han ville hänga med, detta gjorde att vi totalt blev fyra förväntasfulla till denna söndags ride.

(Anders H, Martin E, pajen & Klas)

Anders hade som vanligt printat ut en karta och hade koll på vilka stigar vi skulla ta,

detta fungerade helt perfekt (som vanligt) när han sköter navigationen.

Annat var det under tidigare turer när vi hade karta men inte körde efter den, då var det inte ovanligt att vi fick vada genom sura mossar för att komma vidare.

Hur var då stigarna ?

Väldigt bra men ganska krävande, det var väldigt kuperat och med stenar och rötter det gällde att hålla tungan rätt i munen och trampa,trampa, trampa, osv.

Enligt min Strava så var hela turen dryga 22 km och vi höll på nästan i 4 timmar med diverse stopp för att äta bananer och kolla på utsikten och en lång go fika på vägen tillbaka, sen spenderade vi givetvis ytterligare tid på parkeringen med en alkofri öl och lite tjöt.

Med andra ord en väl spenderad söndag, nästa gång hoppas vi på ytterligare deltagare :-)

och kanskelite mer Depp Shit :-)

Tour de Åkulla 22 juli 2022

Första sommarturen med Deep Shit MTB, som vanligt dök dom tre musketörerna

Martin E, Anders H & pajen upp, med förhoppningar om en fin dag i bokskogen.

Planeringen var att ta oss från Åkulla till Österö fårfarm för en fika paus och sen tillbaka till Åkulla

det borde bli en trip på runt 4 mil med ett antal höjdmeter.

Anders hade koll på kartan så han blev utsedd till pathfinder.

Denna gången var vädret verkligen med oss, runt 20 grader och molnigt och inget regn i sikte under hela dagen.

Tack vare Anders så fick vi uppleva dom absolut bästa stigarna i skogarna runt Åkulla, blandat underlag både uppför och nedför.

Vi som var med fick en fantastisk tur och en härlig dag i skogen, ni som missade det får nöja er med lite bilder från Tour de Åkulla 2022

Tosseryd 22 Maj 2022

Deltagare: Martin E, Anders och pajen

Sekken fin da de ble.

Vi var bara tre deltagare men hade väldigt roligt i skogarna runt Tosseryd, terängen är väldigt kuperad och innehåller massor av rötter och stenar.

Vi startade från presidentpalatset och hade en förmiddagsrunda i skogen runt Knektås som tog oss till Brämhults gård.

Pga regnet tidigare i vecka fick vi passera ett och annat surhål. :-)

Efter en fika med lite tilltugg fortsatte vi ner till Kypeområdet på olika stigar tills vi tröttnade och vände tilbaka till presidentpalatset och grillade burgare som sköljdes ner med alkofri öl.

Alla var överens om att det hade varit en bra dag med växlande underlag på olika stigar, en del innehöll otroligt hala rötter.

Nu hoppas vi fler gemensamma turer, alla har säkert en skog i sitt närområde som vi kan nyttja

Åkulla september 2021

Deltagare Martin E, Klas, Anders H, Stefan, Martin F och Pajen.

Martin F var en ny bekantskap han är nu en del av DSMTB efter att ha skålats in i Gammel Dansk som för övrigt är Stefans favorit.

Vi träffades i Åkulla under fredag em och började med en lunch på uteserveringen med en fantastisk utsikt över sjön.

Fredagen körde Anders, Klas, Martin E och jag en tur i bokskogen som var väldigt fin men otroligt kuperad.

Vädret var soligt och fint så vi var genomvarma redan innan start.

Stefan och Martin F kom lite senare så dom körde en egen tur i bokskogen.

Fredag kväll hade vi  trerätters middag på samma uteservering som vi åt lunch, vädret var fortfarande strålande, ibland har man tur.

Lördag var det bestämt att vi skulle cykla till fårfarmen och stanna där för lunch och sen tillbaka till Åkulla för kvällens middag med tillbehör.

Jag (pajen) kände mig väldigt sliten efter gårdagens tur samt dåligt med sömn under natten, jag bestämde mig därför att spela ut ålderskortet och avbröt min vistelse i Åkulla.

Vad jag har hört i efterhand så var det en fin tur och en bra lunch.

Stefan fick haveri på en vevarm på tillbakavägen, hur han tog sig hem vet jag däremot inte kanske reparerad med tejp och buntband.

Kvällen med middag och tillbehör var tydligen lyckad så lyckad att den Gamle Dansken tog slut. Var detta Stefans förtjänst ?

Söndag var det endast Anders, Klas och Martin E som var sugna på ytterligare en tur.

Hur denna avlöpte har jag ingen information om, alla kom tillbaka från skogen så då får man väl anta att den var lyckad.

Det var utlovat regn och rusk men det blev inte så. Halland visade sig från sin bästa sida.

Är det värt att åka hit igen, ja det kan det vara, men då ska man ha bättre boende jag betalar gärna lite extra för ett rum i hotellet med en riktig säng och lite mer svängrum än i campingstugorna.

Totalt sett så var det en bra helg även om vissa delar kunde varit bättre.

Betyg på Åkulla resort

Boende i campingstuga: lite väl spartanskt, trångt och dåliga sängar

Mat...............................: bra mat men litet utbud

Personal.......................: bra service, restaurangen behöver trimmas lite

Cykling.........................: fantastisk cykling när man hittar dom fina stigarna

"Vallåsen" 21-22 maj 2020

Resan till Vallåsen med övernattning under KHF helgen som var tänkt som århundradets vår kickoff blev tyvärr inte av pga alla restriktioner och risker med det eländiga Coronaviruset.

Johan och Martin ordnade istället med bravur en tvådagars cykling utan övernattning fördelat på Göteborg och Landvetter.

Deltagare som jag känner igen är

Martin E, Johan S, David D, Anders H, Klas, Anders nr2 med familj

Det ser ut att ha varit två härliga dagar med fint väder och glada deltagare, hur det gick med den alkoholfria AfterBike har jag i dagsläget inte koll på.

Redo för en dag i skogen
"vallåsen" dag 1
"vallåsen" dag 2
En kort paus ?
Vart ska vi nu ......
Rysligt vackert
Tre vise män
Fika vid Sandsjön, Landvetter
På toppen av Landvetter
Energibars och viktiga diskussioner vid Horsickan
Klas kyler ner sin stukade fot
Paus på bohusleden vid Horsickan
Kraftledningsgatan med stenhällar söderut
Goa gubbar....
Vilse i pannkakan, Segmentet Stallone försvann i snåren
Slut för idag ......
Alkoholfri AfterBike i Mölnycke
AfterBike i Landvetter

Varberg september 2019

Varberg ligger klart bra till pga närheten till hemma, man behöver inte lägga en dag på att åka bil.

• Boende, Fästningens vandrarhem inklusive frukost, klart godkänt
  • Cykling, Åkullas bokskogar, mer än godkänd
  • Lunch, går att hitta fina ställen, ej behov av matsäck, klart godkänt
  • Middag på kvällen, Happy Fish....say no more, mer än godkänt
  • Väder, inget man kan göra något åt, det var en riktig Deep Shit helg, klart godkänt
  • Bastu, Varbergs kallbadhus med gångavstånd från Fästningen, denna han vi tyvärr inte prova

Sammanfattning, Varberg klarar sig bra i jämföresle med andra ställen, hade varit bra med boende och bra mat i Åkulla för att slippa transporten mellan Varberg och Åkulla.

Nu hade vi turen att träffa på en polett flicka första dagen och en polett pojke den andra dagen så vi kunde duscha i Åkulla och slapp dra in halva skogen i våra bilar.

Medverkande från Deep Shit MTB denna helg var

Johan S, David D, Stefan A, Martin E, Anders H, Pajen

Rese arrangören
Deep Shit MTB

Isaberg Maj 2019

Dagen D var här, efter ett par veckor med strålande sol så var det dags att åka till Isaberg för en cykelhelg som alla sett fram mot. Vädret var tyvärr inte det bästa, vi upplevde alla årstider under denna helgen, nja inte riktigt sommaren saknades.

Men skit i det, vi fick en go helg med bra cykling god mat och många skratt

Isaberg visade sig också ha en hel del leder att cykla på, vi  klarade inte av alla så det kan tänkas att det blir en repris på denna resan framöver